Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Dojechać, dolecieć

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Dorota Kazimierczak | 2015-06-01 14:09:41
świętokrzyskie, transport, gospodarka

Województwo świętokrzyskie znajduje się poza aktualną i planowaną siecią autostrad. Region przecinają jednak ważne z punktu widzenia logistyki transportu drogi i trasy kolejowe.

Węzeł Zelazna w Kielcach, PAP/Michał Walczak

 

Najważniejsza z nich to droga nr 7 łącząca północną Polskę oraz Warszawę z południem kraju, w tym z Krakowem. W ostatnich latach na odcinku około 50 km od węzła w Skarżysku-Kamiennej do węzła Kielce-Południe została ona przebudowana do parametrów dwujezdniowej drogi ekspresowej (S-7). Na węźle „Kielce-Zachód” krzyżuje się ona z drogą krajową nr 74 łączącą województwo łódzkie z Lubelszczyzną i wschodnią częścią Świętokrzyskiego.

Jeszcze w tej dekadzie cały odcinek krajowej siódemki w granicach województwa ma zostać przebudowany do parametrów drogi ekspresowej S7, co zdecydowanie skróci komunikację regionu z Warszawą oraz Krakowem, a także przejściami granicznymi ze Słowacją.

Północną część regionu przecina droga krajowa nr 42 przebiegająca przez ważne miasta regionu: Końskie, Skarżysko-Kamienną oraz Starachowice. W Rudniku łączy się ona z drogą krajową nr 9, którą dotrzemy dalej na wschód, do drugiego co do wielkości miasta regionu – Ostrowca Świętokrzyskiego. Trasa nr 9 to ważne połącznie Mazowsza z Podkarpaciem.

Komunikację Kielc ze wschodnią Małopolską zapewnia droga nr 73, a z Górnym Śląskiem, w tym z Katowicami - droga nr 7 do Jędrzejowa i dalej droga nr 78, prowadząca do przejścia granicznego z Republiką Czeską w Chałupkach.

Łącznie przez teren Świętokrzyskiego przebiega ok. 730 km dróg zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, zapewniających komunikację ze wszystkimi sąsiednimi regionami, ważnymi portami lotniczymi oraz miastami takimi jak Warszawa, Kraków, Katowice, Łódź, Rzeszów czy Lublin.

W ostatnich latach znacznie poprawiła się jakość dróg wojewódzkich, które na wielu odcinkach zostały kompleksowo przebudowane. Zapewniają one połączenia wewnątrz regionu oraz z województwami ościennymi. W ciągu ostatnich lat wyremontowano m.in. drogę wojewódzką 786 Kielce – Częstochowa do granicy województwa oraz wybudowano nowy most na Wiśle w Połańcu, dzięki któremu droga z Kielc do Rzeszowa skróciła się o 25 km.

Patrząc na region w szerszej skali warto zaznaczyć, że położony jest on między dwoma ważnymi korytarzami transportu drogowego relacji wschód-zachód (Autostrady A2 i A4) oraz na wschód od korytarza północ południe (Autostrada A1).

Przez województwo świętokrzyskie przebiegają linie kolejowe zapewniające transport międzyregionalny oraz na terenie województwa. Łączna ich długość to 725 km, z czego 270 km to linie znaczenia państwowego.

Wśród głównych dróg kolejowych należy wymienić przebiegającą przez Kielce trasę nr 8, umożliwiającą połączenia z Warszawą oraz Krakowem. Stolica regionu posiada także połączenia z aglomeracją górnośląską oraz Częstochową.

Położone na północy regionu miasta: Skarżysko-Kamienna, Starachowice, Ostrowiec Świętokrzyski łączy trasa nr 25 (skomunikowana poprzez linię nr. 8 z Kielcami). Południe regionu przecina natomiast wybudowana w czasach PRL szerokotorowa Linia Hutniczo-Siarkowa (LH-S), prowadząca z położonego na granicy z Ukrainą Hrubieszowa (woj. lubelskie) do Huty „Katowice” (woj. śląskie) Na terenie województwa, w Sędziszowie (powiat jędrzejowski) na linii tej znajduje się stacja wymiany podwozi wagonów.

Najważniejszą trasą przebiegającą przez zachodnie obrzeża regionu jest Centralna Magistrala Kolejowa (CMK) łącząca m.in. Warszawę z Krakowem oraz Górnym Śląskiem. Od 2006 roku działa na niej przystanek pasażerski Włoszczowa-Północ, przewidziany w rozkładzie szybkich pociągów Pendolino. W planach na najbliższe lata jest budowa łącznicy kolejowej w Czarncy na skrzyżowaniu linii Kielce-Częstochowa oraz CMK, umożliwiającej połącznie Kielc z siecią szybkich kolei i skrócenie podróży z Kielc do Warszawy do 2,5 godziny.

Województwo Świętokrzyskie nie posiada dużego portu lotniczego obsługującego połączenia pasażerskie lub cargo. Władze Kielc prowadzą starania dotyczące budowy takiego lotniska w miejscowości Obice, na granicy gmin Morawica i Chmielnik. Dotychczas plany te napotykają na trudności. Przeciwnicy takiej inwestycji wymieniają m.in. argument w postaci niewielkiej odległości od takich portów lotniczych jak Warszawa-Okęcie, Kraków-Balice czy Katowice-Pyrzowice.

Transport lotniczy dla małych samolotów obsługuje położone w sąsiedztwie Kielc cywilne lotnisko w Masłowie, zarejestrowane w Światowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO) pod międzynarodowym kodem rejestrowym EPKA. Posiada ono pas asfaltowy (1155 X 30 metrów) z nawrotniami, pas trawiasty (900 X 250 metrów), światła podejścia dużej intensywności na obydwu kierunkach oraz światła progów i światła krawędziowe. Na terenie obiektu znajduje się międzynarodowe przejście graniczne umożliwiające przeprowadzenie odprawy celno-paszportowej.

W zachodniej części regionu działa także lądowisko Krasocin-Lipie (EPKL), umożliwiające obsługę niewielkich samolotów i awionetek.