Ta strona używa cookie. Korzystając z niej wyrażasz zgodę na ich używanie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.
Akceptuję

Loading...


Szukaj Menu
A A A wysoki kontrast: A A

Portal Promocji Eksportu



Marka regionalna

Wyślij Drukuj Pobierz dodał: Anna Mackiewicz | 2015-03-24 23:53:00
świętokrzyskie, marka, gospodarka, turystyka

Od lat województwo promuje markę „Świętokrzyskie” np. w turystyce. Stąd słynne hasło: „Świętokrzyskie czaruje – poleć na weekend”.

Województwo świętokrzyskie w obecnych granicach oraz pod tą nazwą istnieje 18 lat. Sam przymiotnik „świętokrzyskie” funkcjonuje w kulturze i języku polskim od wieków i odnosił się dotąd głównie do obszaru kilku pasm górskich w północnej i wschodniej części byłego województwa kieleckiego. Dla obszaru wokół Kielc częściej stosowane było (i w niektórych przypadkach stosowane jest nadal) toponim „Kielecczyzna.”

Pojawienie się nowej nazwy dla województwa oraz ambicje władz związane ze stworzeniem marki „Świętokrzyskie” zaowocowały powstaniem w połowie ubiegłej dekady wielu przedsięwzięć. Właśnie wtedy powstał m.in. jeden z najbardziej rozpoznawalnych logotypów regionalnych – kolorowa litera „Ś”, układająca się na kształt czarownicy, która jest postacią występujących w wielu lokalnych legendach. Wtedy także powstało hasło: „Świętokrzyskie czaruje – poleć na weekend”.

Województwo skupia się na promocji swojej marki nie tylko w wymiarze turystycznym. Od 1999 roku w regionie przyznawana jest Świętokrzyska Nagroda Jakości, której ma promować najlepsze i najbardziej innowacyjne firmy. Laureaci mogą używać logotypu tego wyróżnienia na swoich materiałach promocyjnych oraz produktach.

Urząd Marszałkowski w Kielcach na swojej stronie internetowej podaje, że „Świętokrzyska Nagroda Jakości jest jedynym organizowanym w regionie konkursem, którego ideą nie jest samo nagradzanie uczestników, lecz przede wszystkim obiektywna i rzetelna ocena wdrożonych rozwiązań organizacyjno-systemowych. Nagrodą wyróżniono już dziesiątki firm oraz instytucji.

Wokół marki „świętokrzyskie” promowane są niektóre lokalne produkty - np. w ramach sieci „Dziedzictwo Kulinarne Świętokrzyskie”. Jak informuje na swojej stronie internetowej Urząd Marszałkowski, to część sieci europejskiej, „która promuje produkcję i spożycie regionalnej żywności, pomagając jednocześnie w rozwoju drobnych przedsiębiorstw i turystyki w danej okolicy.”

Żywność sygnowana tym oznaczeniem musi być nie tylko „smaczna”, ale także wytwarzana „z troską o środowisko naturalne”. „Jej producentami są gospodarstwa rolne i rybackie, sklepy farmerskie, gospodarstwa agroturystyczne. O członkostwo w sieci – jak zaznaczono - „mogą ubiegać się przedsiębiorcy zajmujący się rolnictwem, ogrodnictwem i rybołówstwem, przetwórstwem żywności, a także hurtownie i sklepy detaliczne oraz hotele, restauracje i inne obiekty gastronomiczne”. Firmy muszą być jednak zarejestrowane na terenie województwa świętokrzyskiego oraz w miarę możliwości współpracować z innymi podobnymi przedsiębiorstwami.

W województwie świętokrzyskim dużym zainteresowaniem wśród producentów żywności cieszy się Lista Produktów Tradycyjnych z Województwa Świętokrzyskiego. Zawiera ona kilkadziesiąt pozycji związanych z historią oraz kulturą regionu. Znalazły się na niej m.in. chleb bodzentyński, świętokrzyski miód spadziowy, karp rytwiański oraz zalewajka świętokrzyska.